SINAV KAYGISI
Kaygı, stres karşısında hepimizin belli ölçülerde yaşadığı bedensel, duygusal ve zihinsel
değişimlerle kendini gösteren aşırı uyarılmışlık
halidir.
Sınavın kaygı unsuru haline gelmesindeki temel etkenlerin başında sınava yüklenen anlam,
gelecek kaygıları, beklentiler ve hazır oluşluk etkenler gelmektedir.Sınav kaygısı; her yaş grubundan öğrencininyaşadığı bir problemdir. Ancak, aşılamayacak bir problem değildir.
Normal düzeyde bir sınav kaygısı doğaldı, hatta faydalıdır. Aşırı (şiddetli) kaygı,
öğrenmeyi ve hatırlamayı zorlaştırır. Hiç kaygısızlık veya çok düşük düzeydeki kaygı motivasyonunun düşürür.
Sınav kaygısının pek çok nedeni olabilir. Temelde bu konuda kişiyi kaygıya sevk eden; olumsuz düşünceleri, beklentileri, düzenli ve yeterli ders çalışmaması, yaşam tarzının getirdiği başarı üzerinde olumsuz etkide bulunan düzensizlikler, bilgiye hakim olmama, ertelemeler ve biriktirmeler, mükemmeliyetçi bakış açısı vb. tutumlardır.
Sınav Kaygısı İle Nasıl Başedilir?
1- Düzenli, verimli ve yeterli çalışabiliriz. Yeterli çalışmadığınız bir dersin sınavında arzu ettiğiniz sonuca ulaşamama ihtimalinizin güçlü olması kaygınızı arttırabilir.
2- Yapacaklarını ertelemeyerek, biriktirmeyerek ve planlayarak. Ertelenmiş ve biriktirilmiş işlerle baş etmek, daha çok zaman ve enerji gerektirir. İşlerin gözünüzde büyümesine, üstesinden gelemeyeceğiniz düşüncesine ve kaygınızın artmasına neden olur.
3- Olumsuz yargılardan, etiketlemelerden kaçınabiliriz.(ben yapamam, kesin sınavım kötü geçecek vb.). Olumsuz düşünceler, olumsuz duygular yaratır. Olumsuz düşüncelerimizin gerçek ötesi olduğunu farketmeliyiz.
4- Yeterli, tek seferde ve bölünmemiş uyumaya dayalı bir uyku düzeni oluşturabiliriz.Ortalama 7-8 saat uyumalı, mümkün olduğunca gündüz uykularından kaçınmalıyız. Kalitesiz ve yetersiz uyku; hem başarımıza, hem öğrenme yetimize hem de duygu durumumuza olumsuz etkilerde bulunur.
5- Yanlış düşünce kalıplarının ve tutumlarının farkına varıp daha gerçekçi ve sağlıklı bir bakış açısı kazanmaya çalışarak. Gerçekçi olmak, değerlendirmelerimizi elimizdeki verilerle yapmak, sorunun tespiti ve uygun çözüm yolları bulabilmek anlamında da önem taşır.
6- Beklentilerini daha gerçekçi düzeyde tutabiliriz.. Başarın ve beklentin arasındaki ilişkiyi doğru değerlendirmek önemlidir.
7- Felaket senaryolarından kaçınabiliriz. (kazanamazsam mahvoldum, ailemin yüzüne nasıl bakarım, rezil olacağım, aynı sınava kesinlikle bir daha hazırlanamam vb.).
8- İyi beslenebiliriz.. Yeterli ve dengeli beslenmek, bedensel sağlığımıza olduğu kadar ruhsal sağlığımıza da olumlu etki eder. Daha dirençli, daha enerjik, daha olumlu hissetmek istiyorsak beslenmemize dikkat etmeliyiz.
9- Kendine mutlaka zaman ayırabiliriz.. Dinlenmek ve sosyal hayatın kadar hobilerine de yeterince vakit ayırarak. Dinlenmek, keyif almak, paylaşmak, üretmek, tükettiğimiz enerjimizi yerine koymada ve baş etme becerilerimizi güçlendirmede büyük önem taşır.
10-Sınavlara kader değiştirici bir rol yüklemektense hayatta sınavlardan başarısız olma gibi bir durumda başka şeçeneklerimizin olduğunu düşünmeliyiz.
11- Ailelerin çocuklarından başarabileceğinin ötesinde beklentisinin olması ve çocugun bunları gerçekleştiremeyeceği düşüncesi kaygı düzeyini yükseltir.Burada aileler çocuklarıyla empatik ve olumlu bir iletişim kurabilir.
12-Kaygıyı azaltmaya yönelik doğru nefes alma tekniklerini uygulayarak. Bununla ve diğer her şeyle ilgili rehberlik ve psikolojik danışmanlık servisine danışabilirsiniz.
Adres:
Nene Hatun Mahallesi Yaver Sokak No55 Arnavutköy / İSTANBUL
Telefon
02125976515